LDSS, fredagen den 22:e mars
Anders rapporterade om planerat besök på nya VOLVO-musèet: det blir dyrt, 200 SEK, och kanske trångt. Vi skjuter på det till hösten.
Bengt om Eskaderläget: Svårt att hitta någon minsta gemensamma nämnare för resmål. Förslag till starttid varierar mellan 27/5 och en bit in i juni.
Så var det dags för Thore Hagman att att tala om sjöfart, från Great Western 1838, dagens fartyg , och hur det kan se ut i framtiden. Thore har stor teknisk kunskap och mycket erfarenhet från rederibranchen. Han rekommenderade siten maritime-insight.
(jag kollade denna idag. För MÖP:are: vissa ubåtar kan idag operera på 1500 meters djup)
Thore hade i början av sin karriär använt Sällskapsspelet Wangaratta i utbildningsyfte, med gott resultat. Norge har ingen kärnkraft påstår denne norrman, men i Oslo har han ett kärnkraftdrivet hangarfartyg bakom ryggen!
Ångfartyget Great Western med fyra master från 1838 var en milstolpe i utvecklingen. Dett hade järnskrov, paddelhjul och propellrar. Användes som passagerarfartyg över Atlanten, på slutet som kabelutläggningsfartyg.
I närzonen: Metanol kommer stort som fartygsbränsle. Det svenskägda danska Maersk-rederiet har beställt 18 stora containerfatyg med denna bränsletyp. Thore gick igenom vilka andra bränslen som var på gång, amoniak , vätgas, el osv. Vissa av dessa kan vara svårhanterbara med tanke på säkerheten. Han nämnde gasflaskor i husvagnar på passagerarfärjor, hade sett skrämmande exempel på detta som ung.
T ansåg att ett hjälpmedel vid framdrivning i en nära framtid är den sk Flettner-rotorn, en 100 år gammal uppfinning. Stora vertikala cylindrar som roterar mha elmotor kan bidra till sänkt bränsleförbrukning. Flera bilder på sådana fartyg visades. Cylindrarna kan vara fällbara med tanke på broar.
Även rena segelfartyg för transport t ex av elbilar är på gång. Vingsegel användes då, de är teleskopiska. Walleniusrederiet satsar stora belopp på detta, utvecklingen sker vid Öresundsvarvet i Landskrona, projekt Oceanbird. Man kan här inte räkna med “just in time”, måste tänka i ny banor.
STENAs projekterade elfärjor fär danmarkstrafik senareläggs, rederiet tvivlar på eltillgång för laddning? STENA Express som ligger och väntar vid kaj sedan ett antal år tillbaka gör detta pga konkurrensskäl.
Ett intessant och miljövänligt alternativ är eldrivna bärplansbåtar. En sådan för ett 20-tal passagerare kommer redan i sommar att köras i Stockholm. Denna typ kommer nog snart även för Gbg.
Vi fick se bild på kryssningsfartyg i superklassen. Här undviker man atlantlantöverfart under höststormar, varken fartyg eller passagegare skulle klara detta. Man får då navigera efter väderförhållandena.
Kärnkraft för för fartyg är vanlig för stora hangarfartyg men sällan förekommande för handelsfartyg, undantag ryska isbrytare. Visades foto på tyska NS Otto Hahn, som tjänstgjorde med detta drivsystem ett antal år innan det blev ombyggt till dieseldrift. Kapten ombord en tid var Heinrich Lehman-Willenbrock som tidigare varit befälhavare på tyska ubåten U 96, Das Boot. Thore har träffat honom vid två tilfällen.
Sture ställde frågor om tänkbar användning av SMR:er, små kärnkraftverk, ombord för eldrift.
Standardisering och begränsning av bränsletyper och smörjoljor behandlades, här halkade vi också in på bilar. Citroen, paddan alltså, hade 3 olika typer av hydrauloljor, inte lätt att hantera. Bilar från Italien, Franrike och England försöker vi undvika att köpa. T berättade om en Rover han ägt, en skräckupplevelse. Själv minns jag min lärare som ägde en engelsk Jowet Javelin. För att byta tändstift på den måste man ta bort ett framhjul!
Kommande fredag är vi lediga, då är det Långfredag.
Sven H