Hej! Igår fredag fick vi åter besök av Lars Zimmerman, en man med gedigen kunskap om fartyg, sjöfart och historia.
Först berättade han om Sveriges politik under första delen av andra världskriget, minavspärrningar i Skagerack, våra lejdbåtar, transiteringen av tyskar genom vårt land, Nortraship, sjötransporter under kriget mm. Vår samlingsregering var långtifrån enig i sina beslut, utgången kunde ha blivit helt annorlunda.
Nortraship var ett rederi av norska båtar (även svenska) som befann sig utanför stridsområdet vid krigsutbrottet. Det var då världens största rederi, omfattade1000 fartyg, varav hälften gick förlorade. Kullagertrafiken Lysekil-England nämndes, de utfördes med 5 torpedbåtar byggda i trä , 3 propellrar och 3 dieselmotorer gav bra fart. Mycket av sjötransporterna mellan de allierade utfördes av de serieproducerade Libertyfartygen försedda med ångmaskin, 11 knops fart. Senare Victoryfartyg hade ångturbiner och högre fart.
Shetlands-Larsen var en norsk sjöhjälte, som förde flyktingar och agenter i fiskebåt mellan Norge och Shetland. Lars hade träffat honom vid något tillfälle, han var en blygsam man, blev rikt dekorerad efter kriget.
Efter fikat visades filmen “Norska marinen under andra värlskriget”. Många norska sjömän och piloter tjänstgjorde på engelska krigsfartyg och flygplan. De gjorde en insats bl a i ubåtskriget när man under 1943 lyckades sänka många tyska u-båtar och krigslyckan vände.
Jagaren på fotot heter “Stord” , ett ikoniskt fartyg med norsk besättning. Hon deltog i sänkningen av slagskeppet Scharnhost, det nordligaste sjöslag som utkämpats.
Sista fotot är fredligt. Jag får tacka SJ för lånet, det är taget från deras reklamskylt.
Kommande fredag besöker vi ett Fiskerimuseum!
Sven H