Lenas dag helt och hållet

Lenasdag helt och hållet

Den 4 december blev Lena Linds dag -100 procent. Inte nog med att honvann dubbelseger i fototävlingen 2019. Hon berättade också om sittlånga och rika båtliv. Sällan har seniorseglare suttit så stilla,så länge och lyssnat så uppmärksamt på en föreläsning som dåLena berättade initierat och engagerande. Hon har ett brinnandeintresse för hav, sjöfart och äldre båtar, främst i trä.

Lena trollband seniorseglarna denna dag – Heia i fokus

Lenas berättelse hade naturligtvis främst fokus på hennes finasköyte Heia. En f.d. tulljakt byggd år 1900 av Christen Knutsen,Moen i Risör, Norge. Han grundade varvet Moen båtbyggeri 1875.Beställare av båttypen var Svenska Tullverket. Varvet var känt föratt bygga snabba och välseglande båtar av den traditionella typenmed anor både från Hvaler och Arendal.

Tulljakten / sköyten, sedermera Heia, i början av 1900-talet

Mellan 1900 och 1949 seglade båten som tulljakt i Bohuslän. Skulleförhindra smuggling. Sista stationeringen var på Koster, där honägdes av Håkan Reinholdsson. Under kriget patrullerade han gränsenmot Norge och räddade många flyktingar och motståndsmän tillSverige. Båten hade då fått en encylindrig Skandiamotor.

Tulljakten förtöjd i Kostersundet (i bildens övre mitt)

1950 kom denna sköyte in i Lenas och familjen Wickbergs liv. Båtenköptes på Koster för 9 000 kr, vilket motsvarar ca 170 000 kr idagens penningvärde (KP Index). Som långfärdsbåt blev hon ettflytande hem, sommar efter sommar. Långseglingarna från hemmahamnenLångedrag gick bl.a. till danska övärlden, Kielkanalen, Hamburg,Helgoland, Limfjorden och upp utefter svenska östersjökusten. ÄvenGöta kanal utforskades. Långfärderna blev en utmärkt skola isegling och sjöliv för systrarna Lena och Birgitta.

Liten Lena med systern Birgitta vid kostern Carmen

Pappa Algot med Lena och Birgitta i Olympiahafen, Kiel 1952

Förtöjd vid lotsbryggan på Vinga

När Lena första gången kom i kontakt med Gratitude sa det klick.Gratitude byggdes år 1903 i Porthleven som seglande trålare. 1932såldes hon till Sverige och Grundsund, där hon användes ilångbackefiske. 1957 köpte Sven Lignell och Kjell Wolter henne tillSXK. Efter renovering och riggning började Gratitudesframgångsrika epok i Seglarskolan. Lena kom att verka i olikabefälsroller ombord, bl a som styrman i 25 år – men det är enhelt annan historia. Åter till Heia!

Gratitude blev vid sidan av Heia Lenas stora passion

1968 köptes båten av Lena och Gustaf Lind och döpte den till Heiaefter ön vid gränsen mellan Sverige och Norge. Långseglingarblandades med strövtåg i Danmark och Bohuslän. 1987-1988renoverades Heia av Kurt Sörensens skibs- og bådbyggeri i Ålbäck.Båda stävarna byttes, liksom bordläggningen från däck ner tillen fot under vattenlinjen. Även några dubbelspant. Allt i ek.

1987-1988 renoverades Heia i Danmark

Några år efter att Heia passerat 100-årsstrecket, 2004-2009,slutrestaurerades hon av Classic Yacht Service i Grundsund. JesperWilén och James Forsyth gjorde ett fint jobb. Båten fick nyadäcksbalkar och naturvuxna knän i ek. Sedan nytt däck i småländskkärnfur och ruffar i ek med canvasdukade tak. Många spant byttesoch resterande bord i bordläggningen förnyades i massiv ek. Nyakölbultar, mm, mm.

Restaurering i Grundsund. Helt nytt däck, mm

Nästan färdig!

Lena, Jesper, James och Gustaf myser ikapp ombord på den heltrestaurerade Heia

Heia hade återuppstått i nyskick – exakt efter ursprunget. Nuväntade härliga seglingar och beundrande blickar i hamnarna. Flerautmärkelser för en fin restaurering. En unik båt som 2020 varitfamiljens ägo i 70 år!

Skärgårdens vackraste seglare

Lena njuter av sin ögonsten Heia

Publicerat i 2019:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *