Sven Hanssons båtliv


HISTORIK segelbåt LM 22 S 113


Nedtecknat av Sven nov 2001, med senare kompletteringar



Not
1976Detta år eller året därpå tillverkades båten av LM Glasfiber


i Danmark. Båten färdigställdes av köparen. (halvfabrikat)


Den hade från början utombordare, senare installerades inombordare bensin och till sist dieselmotor.






Båten låg i i Järnavik i Blekinge , där för övrigt Bengt H och Ulla (bror och svägerska) gått på seglingskurs, dock ej på denna båt.





1989Nuvarande motor VP-diesel installerades efter brand i båten.Branden startade i köket




1998


MajJag läser annons LM 22 till salu i GP

JuliBilresa med Bengt och Ulla från Malmö till Järnavik utanför Karlshamn. Visning. Mycket segel och utrustning bl a ekolod i vilket ”rysk ubåt setts”. Kontrakt skrives.Säljare: Henry Fridborn, Växjö, en trevlig man i 80-årsåldern. Han hade bl a varit kvalitetschef på TELUB
AugLastbilstransport till Gbg-Hinsholmen, uppställning på land. Henry kontaktaktade en chaufför i Mörrum som kunde erbjuda ett lågt pris.
Bjöd chaufför med fru på lunch på Storseglet Han kände min kusin Nisse.
SeptMotorkonservering, Nils hjälpte till.





1999


MajSjösättning med hjälp av Bengt H . Fick ej igång motorn då.

JuniInvigningsfest ombord med flaggspel. Nästan ”alla var där” med respektive. Öl + rullade tunnbrödsskivor med fyllning.Båten höll på att sjunka, vatten i sittbrunn genom självlänsen.
Juli-AugSegelturer bl a med Karin, Göran och Buster (hunden)Buster osäker, ville hem.

En fin tur med Jan B. till Knarrholmen som jag aldrig besökt tidigare. Perfekt tilläggning vid skärgårdsbåtens brygga inför stor publik.

AugWahlborgs kollar motor. Dålig kompression. Motor demonteras, Den är kass, vatten i cylinder.

Sept-Malte och jag skriver brev till Henry om prisreduktionBrevet ”vässas” av Ingegerd

Får efter påstötning skriftligt svar från Henry, han är helt oförstående.






Jag tar kontakt med:Var nu pensionär och hade tid med sånt här
Nov-Konsumentombudsmanen


Försäkringsbolaget, SKANDIA Rättshjälp


Advokatrådgivning på Frölunda Bibliotek, gratis


Besiktningsman 1, hänvisade till:


Handelskammaren som hänvisade till:


Besiktningsman W.Bekking, han kollade motor hos Wahlborg Marina, samt fotograferade och skrev protokoll.

2000Jag gick in på Internet-Rättsnätet och informerade mig om rutinerna,blanketter osv

Jan-Stämning skickas till Tingsrätten i Växjö. Förenklad handläggning gäller när skadeståndskravet är mindre än basbeloppet/2.Krav 14 KSEK

Inhämtande av synpunkter från svaranden

FebMöte i Tingsrätten Växjö. Resultat: JämkningTågresa till Växjö
Mars7 KSEK inkommer från säljaren

AprilSkickade tackbrev till Henry där jag berättade om reparationen.









MajSjösättning

Juli-AugSegling utan motor. Denna säsong monterar jag inte heller propeller, båten seglar alldeles utmärkt. Jag får upp rutinerna när det gäller att komma ut från bryggan. Några turer med Ingegerd samt:Buster finner sig tillrätta i båten. Tyvärr oftast sydvästlig vind, och kryss för att komma ut.

En tur söderut med Sverker och Anna, vi ankrade upp norr om Lyngskären och fikade.



en fin kvällstur med Malte, nästan ingen vind, maxgenua.

OktVi hämtar motorn (i delar) hos WahlborgsSläpkärra
NovDemontering av motor i källaren med hjälp av Malte.


SM-motor reparerar motortopp. (spricka vid insprutningsmunstycke)






Motorreparation och hopmontering i källaren vid några tillfällen med Malte och Nils





2001



Jag tillverkar rigg för provkörning i tvättstugan.

FebStartförsök i två omgångar. Lån av batteri hos Kenneth . Därefter konsulterades Bengts Motor vid Nya Varvet

MarsTvå man från BM-motor kom till källaren, lyckades ej få igång denna.
De tog med motor till firman
AprilBM-motor bytte kolvringar, slipade cylinder mmRonnie och Crister





Demonstrationskörning för mig på firman vid Nya Varvet





Fest hemma på Järnbrottsgatan för de som hjälpt till + ”bättre hälfter”





MajNils hjälpte mig att byta bälg vid drev.

Malte och jag hämtade motorn mha släpvagn och monterade den med hjälp av mastkranen.


JuniKjell-Åke hjälpte med riggning och trillskande motorskruvarTumgängor, ej M10





På plats i båt startade dock ej motorn.Luften börjar gå ur mig

Ronnie på Wahlborgs kopierade kopplingsschema till migStressigt före semestern där.

Nils konsulterades om anslutning el/kablar för generator.Frågan vidare till Johan m fl





Lossade och tog hem panel för startnyckel. Bengt L såg över startrelä mm. Jag monterade separat tryckkontakt för start.


Motorn gick igång men vid körning överhettades den efter några minuter.






Seglingar utan motor





AugBengts Motor tillkallades. Provkörning i Hinsholmen fram till badhuset. Slangar felmonterade, skiftades.


Test med Malte och Nils till Rödskären. Allt fungerade utmärkt men maxfart för motor var bara 3,2 knop!Propellerberäkning skall göras.




OktUpptagning. Mycket beväxtning på propellern var förklaringen.Gör ändå beräkning









—————————————–


——————————————

2005 juni



En 3-dagarstur till Läsö seglarkompis Egil (halvdansk). Loggbok finns.

2008 majPremiärtur i Seniorseglarsammanhang!
Jag, Eric B och Ingegerd gör en tur till Vrångö. Det deltog 4 båtar vad jag minns.








2010 aprilJournalist Lars Sold gör reportage om Seniorseglarna för tidningen Praktiskt Båtägande. Som senast tillkommen medlem blir jag intervjuad och kommer med på foto vid båten, som då är på land.



2025-06-16Avslutning Båten är i gott skick och står på uppställningssplatsen på Hinsholmen. Men tiden räcker ej till , båten måste avyttras. Jag försöker sälja den på Blocket men lyckas ej. Återstår: skrotning. Idag hämtades LM 22 och transporterades till Ringön. Sorgligt!
Ringde Klas och bad honom stryka båt i Seniorseglarnas register.









Summering I början blev det en mycket lärorik och givande utbildning i motorteknik och juridik mm. Träffade många trevliga människor under resans gång. Även Wahlborgs var trevliga hela tiden fast jag besvärade dom ett antal gånger.
Utan hjälp av ”släkt och goda vänner” hade jag dock inte klarat projektet.
Segling utan motor är heller ingenting konstigt, det har människan gjort i flera tusen år. Första säsongen med Becker 27 hade jag heller ingen motor. Det är dock ej så lätt när Buster är med (hopfällbart träd eller telefonstolpe?)
Det grundläggande felet med motorn var troligen felaktig installation, vacuumventil saknades, och/eller ej utförd vinterkonservering. Ventil installerades av mig 2001.


Publicerat i 2025: