Eskader och Whitbread
Höstens andra träff på LSShade riktigt höstväder som inramning och det var skönt att sittainomhus.
Anders Flink gick igenom detreviderade programmet. Det skickas inom kort med mail till allamedlemmar. Nästa gång den 14 oktober kommer vi att få en genomgångom havets vågrörelser ur ett vetenskapligt perspektiv.
Carl-Erik Carlsson tog uppfrågan om försäkringsbolagens principer för skadereglering avbåtar. Vad får vi som båtägare ut om olyckan är framme? Små ochstora skador, masthaverier, grundstötningar, stöld, etc? Hur storär värdesänkningen på en båt och dess delar? Tarförsäkringsbolagen ansvar för reparationer eller får man bara ensumma pengar? Denna fråga ska programläggas framöver.
Sedan gjorde Anders en finpresentation av våreskadern till Bohuslän 2015. Tyvärr var vädretstundtals uruselt, men eftersom seniorseglarna är av härdat virketyckte deltagarna att eskadern var en fin aktivitet.
Följande båtar var med påeskadern:
Maxi Fenix ”Felicia” medKlas och Franz
Maxi Fenix ”Gromit” medAnders och Cay
Maxi 999 ”Lena III” medErik och Jalle
Malö 37 ”Felicia” medIngmar, Sven H och Nils
Text och bilder om eskadernkommer att läggas in på hemsidan framöver under rubrikenLoggböcker.
Innan Anders visade en film omförsta Whitbread-tävlingen 1973-74 föreslog någon att vi bordeöppna våra hjärtan och berätta om olika missöden till sjöss vidnågon seniorseglarträff. Intressant och lärorikt. Det var som attöppna en ventil och på stående fot fick vi höra om trilskandemotorer och annat från Malte Svensson, Sture Bergström och LennartWollter. Mer om detta vid en kommande träff!
Filmen om första Whitbreadillustrerade tydligt att utvecklingen gått rasande snabbt vad gällerbåtkonstruktion, utrustning och inställning till tävlingen, somnumera kan betraktas som extrem Formel 1 till havs.
Stilstudie Malte Svensson,Anders Flink och Jan Lindahl – som uppmärksamt följer våreskadernsöden och äventyr på vita duken.
Årets våreskader i Bohuslän var understundom blöt och kall . . .
. . . men också solig och mindre kall. Här ligger Fenix “Felicia”,Fenix “Gromit”” och Maxi 999 “Lena III” i Fiskebäckskil.
Trevlig lunch hos Kjell Norström på Bohus Malmön. Cay Englund,Kjell, Klas Wirdemo och Sven Hansson.
Välutrustad seglare under Whitbread Around the World Race 1973-74.Idag ser det minst sagt annorlunda ut!