Eskadersegling 2022

Tisdag 24 maj

Hej!
Nu har vi kommit igång med eskadersegling på allvar. Igår startade vi kvart över elva då vi släppte pollare och började segla. Bara kryss ut ur hamnen och sedan öppen vind ända till Koholmen och Klädesholmen.
Vi såg ingen av de andra, så utanför Marstrand ringde jag Bengt vid tvåtiden, men han svarade inte, ty de höll på att lägga till. Vi hade en timma till innan vi var förtöjda.
Efter landaren bestämde vi oss för sill och potatis. Lennart Wollter och jag gick och letade efter gräslök. Vi hittade en jättefin tuva blommande gräslök med en fantastisk smak.
En fin kväll med besök hos Bengt avslutade dagen.
Idag hade vi sämre prognos med blåst på morgonen från sydost och regn från klockan elva. Efter en snabb frukost, kom vi iväg strax efter nio. Då hade Lars Holmstrand åkt för länge sedan och Bengt seglat lite innan. Vi valde att gå utanför Hjärterön men såg inte Bengt, så vi antog att han seglat innanför. Vi passerade honom i Kyrkesum på läsidan, men han passerade senare med hjälp av motorn i regnet. Vid ettiden la vi till på Gullholmen och satte snabbt upp sittbrunnskapeller och bjöd in de andra på en landare. Vi fick rum alla nio, men jag lyckades inte fota alla.
Efter en fantastisk middag, gjorde jag och Gunnar en lång promenad på Härmanö.

Onsdag 25 maj

Igår var vi på skepparmuseet. Tore hade bokat en visning till klockan tio. Det var mycket intressant och handlade om Gullholmens historia främst från artonhundratalet och en bit in på nittonhundratalet. Man durjde makrill, som saltades in och rökte och såldes i USA. Den åts till spriten som tilltugg. När förbudstiden kom dog näringen och alla kuttrar såldes. Det finns enormt mycket föremål från skeppen. Det finns också fotografier och modeller av båtarna och skepparna.
Lars Holmstrand kom iväg direkt före tolv. Vi hade ändrat målet från Hållö till Smögen, Lars båt är för djup för hamnen där.
Halv ett kom vi iväg med ett rev i stolen, ty det blåste 9 m/s från sydväst. Vi gick väster om Gåsö, där det finns en djup men krokig led. Fördelen med det vägvalet är vi kom väster Malmön utan att slå eller ens pressa båten. Lennart Wollter kunde leden förbi Svartskärs stång, trots att den tappat sina prickar. Nu klarade vi ända till Fisketången utan att behöva slå. När vi började kryssa, kom det en turistbåt, som vi fick väja för, så motorn startades. Vi gick för motor genom Tjuvsund, som är djupt och smalt, till Smögens hamn, där vi la till klockan tre akter om Lars båt. Efter ett tag kom även Bengt Runge.

Torsdag 26 maj

Idag blåser det ordentligt 15 m/s med 22 m/s i byarna, vilket betyder att vi inte seglar idag. Gunnar, Lennart och jag gick till affären vid Smögenbron. Det finns massor av restauranger och klädaffärer, men inget ställe att proviantera på i närheten av bryggan. De flesta turister tycks ha kommit hit med bil.
Vi köpte glass och gråsej, när vi var tillbaka vid bryggan. Gråsej var den i särklass billigaste fiskenn endast 138 kr/kg. Bengt, Christer och Jan Perlander gjorde sin promenad mot havet och åt lunch på Smögenbaden.
Ikväll skall vi äta räkor hemma hos Christer.
Imorgon hoppas vi kunna ta oss till Hamburgssund om vädret blir bättre.

Fredag 27 maj

Idag gick vi upp sju, för gasolflaskan var mycket lätt och utan skvalp. Endast Bertil i Kungshamn hade vår flaska och öppnade klockan nio. Flaskan kopplades in igen för att se om det gick att göra frukost.
Lars Holmstrand ville stanna i Smögen, men Bengt och hänger med mot Hamburgssund.
Det blev en full frukost med kaffe, gröt och kokt ägg. Efter bytet av gasolflaskan gick vi norrut längs leden för motor. Innan Sotenkanalen hann Bengt före, eftersom han gått genom Hasselösund, men bara med en båtlängd. Vädret var strålande och Sotenkanalen är vacker.
Vi satte ett rev i storen och fick en underbar segling. Vi klarade utan att slå ända fram till Valö, där vi gjorde ett slag. Vi gjorde två slag före Hornö ränna och sedan seglade in Hamburgssund. Denna segling var så bra att den är minnesvärd.

Lördag 28 maj

Hamburgssund klockan elva
Idag tar vi det lugnt på morgonen. Målet är Hunnebostrand, där Gunnar och Lennart Wollter lämnar båten imorgon förmiddag och Flemming Nilausen kommer iställetför Lennart. Här är nära till affären och jag har just köpt mjölk och ägg, som annars tar slut nästa frukost. Vi seglar om en stund, när regnet upphört.

Måndag 30 maj

Nu ligger vi Fiskebäckskil och har just lagt till. Igår åkte Gunnar och Lennart Wollter hem från Hunnebostrand och Flemming Nilausen kom istället. Vi gick för motor genom Sotenkanalen och seglade sedan en stund med sydlig vind, men genom Hasselösund gick vi åter för motor, men sedan åkte seglen upp igen. Vi gick till den fina hamnen vid Hållö. Motorn gick plötsligt inte att varva upp. Christer fixade så vi fick bada bastu och duscha. Christer och jag badade också i havet.
På förmiddagen gav vi oss av mot Norra Hamnen i Lysekil. Vinden var ganska svag särskilt efter regnet, men vi kom fram.
Gunnar blev försenad och hittade inte Norra Hamnen, men kom och fixade motorn.

Tisdag 31 maj

Det blåser bara 3 m/s från nordost, och Bengt Runge tycker vi ska gå genom Nordströmmarna, eftersom det blåser så lite och det är så vackert därinne.
Nu seglar österut i Gullmaren innanför gråbenskär utanför Lindholmen. Det går bara med en halv knop.

Koljefjorden klockan 14
Vi fick mer vind från NV i Nordströmmarna med vackra omgivningar. Genom strömmarna hade vi läns. När vi skulle passera linfärjan, såg vi att den lade till lade till på Ängön, så det var lungt att passera. Nu är vi på väg mot Malö strömmar och får utnyttja varje vindkast
Vi kanske stannar i Ellös.

Ellös klockan 23
Vi seglad genom Malö strömmar med stark motström. Båten gled sakta fram, men minskade vinden gick det bakåt. Farten genom vattnet var god. Jag gick i land på spången på sidan för att dra båten, men min teknik var dålig vi kom knappt framåt och det kändes vingligt på spången, så Gunnar tog över. Det gick mycket bättre och vi kom framåt stadigt. Vi behövde stötta med motor längre fram, där Bengt Runge kom ikapp. Han hade också seglat genom Nordströmmarna och strömmarna. Då hade vi ståt still ganska länge. Vi seglade i gen efter det, medan Bengt valde plats i Ellös hamn.
Vi åt en gemensam middag på Lövbiff och potatis med sallad och bearnaisesås. Flemming gjorde vitlökssmör.
Ett besök på HallbergRassys varv avslutade kvällen.

Onsdag 1 juni

Skärham klockan tio
En solig morgon, men nu har det varit mulet i en timma. Det blåser sydväst 4 m/s med 8 i byarna. Rörö är dagens mål

Skärham klockan 22
Idag blåste det sydväst 7 m/s, när vi startade från Ellös. Då hade Bengt Runge redan gått. Han gick för maskin med storen nere och förseglet inrullat. Vi hissade full stor, stängde motorn ,rullade ut focken och började kryssa mot Gullholmen. Båten gick utmärkt, men man fick hela tiden kolla hur nära man kunde öar och grund. Innanför Tvestjärten var strömmen stark, så där blev det flera slag. Det kändes skönt att göra ett längre slag efter ön. Sedan gick det nästan att sträcka resten av Hermanö ränna. Vi fortsatte rak fram ut i havet innanför Kärringön. Fortfarande hårt skotat för att undvika grund och bränningar i lä. När vi passerade Saltö kunde vi falla av och forsade ned mot Pipeskär och dess kummel. Sträckbogen fortsatte till Mollesund, där vi kunde justera seglen i lä av Mollön.
Strålande segling ända in i Kyrkesund, där maskin startades för att klara av strömmen. Väl ute ur Kyrkesund rullades genuan ut igen. Vi seglade ända till Skärhamn hamn, där vi lade till bakom Bengt, som sa att bara varit där i tio minuter.
Eskadern fikade i det nu vara vädret, och planerade gemensam middag senare.

Torsdag 2 juni

Rörö klockan nitton
Det blev segling ut från bryggan i Skärhamn och ingen motor. Vi kryssade ut till farleden väster o Vannholmarna. Nu hade vinden ökat lite, vilket betyder snabbare och stadigare gång. Efter Lekskärs fyr gick vi rakt söderut och såg flera sälar på två olika ögrupper. När vi skulle rulla in genuan gick inte det. Försöken att trassla upp lina misslyckades, så vi fick ta ned seglet. Jag kände inte igen mig, trots att jag varit där förut. Vi lade till med boj i aktern.
När Bengt kom var de hungriga så jag gjorde tomatsås och vi åt ytterligare en gemensam middag under Gunnars sittbrunnskapell. Det var mycket trevligt.

Fredag 3 juni

Fiskebäck kväll
Vi åt en sen frukost i Rörö hamn. Bengt Runge och Jan Perlander var klara sedan länge. Det blåste rejält från väster. Prognosen hade väst med dragning åt syd 8 m/s med 12 i byarna. Revad stor sattes vid bojen ingen motor. Bengt hade redan gått. Vi seglade ut ur hamnen och satte kurs mot Källö-Knippla. Solen sken och båten forsade fram. Vi passerade Bengt, som bara hade genua, efter Varholmshålet och jag glömde ta ett foto. Efter Rivö huvud minskade vinden något, men det gick fortfarande undan. Vi lade till för segel på nocken på brygga A (toatömning). Efter dessa bestyr motorgång till plats A91.
Tack alla för en fin eskadersegling.