Seniorseglarna augustieskader startade på onsdagen med kulingvarningar ringande i öronen. Två rev i storen för att bemästra detta när vi, Malte och jag, lämnade Björlanda i min båt, Maxi Fenixen ”Gromit”, och styrde mot Klädesholmen för samling av den två båtar stora eskadern. Malte skötte rodret när vi hårt skotade bidevind seglade norrut. Han avslöjade god kännedom om leden och berättade att han seglat Mollösund-Fiskebäck säkert femtio gånger. Vinden friskade i och när vi på eftermiddagen angjorde Klädesholmen blev vi upphunna av Gunnar, Sven och Sture som svepte förbi I lovart i Gunnars Boomerang ”Pearl”. Dock hann vi före dem in i hamn och förtöjde med hjälp av vänligt motorbåtsfolk.
Kl 16,helt enligt prognosen, slog kulingen till med full kraft och vi var glada att hunnit till säker hamn i tid.
Sven bjöd på middag, köttgryta med rödvin, och vi diskuterade morgondagens mål och beslöt att sikta på Mollösund, Maltes sommarhamn.
Kvällen mörknade och vi gick till sängs med vinden visslande i masterna.
Torsdag morgon i hamnen Klädesholmen. Vi sov länge och vaknade till en fantastisk morgon. Solen värmde och nästan bleke. Morgonpromenad till den fina, välstädade toa- och duschbyggnaden och sedan frukost. Vi kom iväg vid elvatiden i västlig vind 5 m/s. Malte styrde inomskärs på för mig okända leder förbi Skärhamn och upp mot Mollösund. Perfekt segling med hela stället uppe. God fart, och jag blev riktigt stolt över båtens prestationsförmåga. Gott om plats i hamnen där vi lade oss utanpå Gunnars båt för att underlätta internkommunikationen. Nu ligger vi bland stora vita feta Princessmotorbåtar. ”Youghurtförpackningar” hörde jag i Långedrag.
Malte bjöd oss hem till sitt sommarhus där oväntat sonsonen med ny flickvän dök upp. Han (Malte) bjöd på en utsökt creolsk gryta med gott vin och kaffe och vi blev sittande lite för länge.
Man får lära sig mycket på våra seglingar. Malte och Sven berättade att dom jobbat ihop på Ericsson, bl. a. med utveckling av Viggens attackradar. Lite otippat.
En underbar kväll. Malte och jag satt länge i sittbrunnen och tittade på stjärnorna och nästan fullmåne. Totalt vindstilla. Sent i säng. Lite kylig natt. Filtar på.
Vi vaknade på fredag till en solig morgon med lite vind från NV. Morgondusch och frukost och sedan förberedelser för avfärd. Då visar sig att Gunnar fått besvär med sitt backslag. En manöverwire hade gått av och måste ersättas. Under över alla under, en begagnad med riktiga mått hittades på en verkstad och Gunnar försvann under motorn med diverse verktyg. Vi såg bakdelen på honom ibland och några gånger kom han upp för att andas. Det var inte så lätt som vi trodde.
Vid tolvtiden var han klar och vi kunde kasta loss och fortsätta norrut.
Gunnar och Sture har engagemang i helgen och skall hämtas i bil på lördag morgon. Vi vet inte var ännu.
Vi gick ut på Käringöfjorden norrut för att undvika Kråksunds gap. Vinden var god, 6-7 m/s från NV. Fin segling. Vi gick innanför Hermanö upp till Gullholmen där vi försökte vinka till Tore, med klent resultat.
Gunnar ledde oss sedan in i Gåsöleden för att undvika Lysekil. Det var nya vatten för mig och även Malte blev lite osäker så det blev att läsa sjökort och kontrollera GPSen. Så småningom kom vi in vid Kornöarna och landade tillslut i Fiskehamnen på Bohus Malmön. Matjessill och gräslök och gräddfil i Gunnars båt (den är störst och har nytt sittbrunnskapell) och sent i säng. Kvällarna börjar bli lite kyliga och det är kraftig dagg på morgnarna.
Vad gör man lördag morgon på Bohus Malmön? Heter man Gunnar och Sture blir man hämtad med bil vid Tullboden på andra sidan färjan för transport till andra aktiviteter. Kvar blir Sven, Malte och jag med två båtar.
Vädret är fortfarande fantastiskt. Sol och svaga vindar.
Vi bestämde oss för en liggedag för att njuta av det fina vädret och den varma solen. Sedan tog vi en promenad in till ”City” för att stödhandla lite lunchmat. Vi hade tänkt oss färskpasta med någon sorts sås och sallad. Då passerade vi fiskaffären som hade sin sista dag för säsongen med nedsatta priser.
Ska man äta pasta när man har en fiskaffär vid armbågen? Icke! Vi kom därifrån med en torskrygg, tre hekto räkor och en fullkornsbaguette.
När vi landat varorna i kylen gick vi till Kyrkogårdsviken och sänkte våra kroppar i det ”friska” vattnet. Nåja, det var uthärdligt (17,7)
När vi solat oss torra började det kurra i magen och vi vände intresset mot fisken.
Malte skalade räkor och jag styckade och stekte fisken med créme fraîches och hummerfond. Sallad och potatis och vitt vin och sen satt vi länge.
Vi tog en kvällspromenad till ”Stallebrottet” och stod en stund och spekulerade runt stenindustrin.
På hemvägen stannade vi till vid Marinan och tog en öl och satt sedan och tittade på dom stora båtarna. Malte var här senast för femtio år sedan. Mycket har förändrats sen dess.
Söndag på Bohus Malmön.
Sven bjöd på frukost i Gunnars båt och efter lite prat beslöt vi att göra en utflykt. Båtarna hade glesnat i hamnen och det verkade tämligen riskfritt att lämna kajplatsen för en segeltur över dagen. Kanonväder som vanligt. Vinden var sydvästlig och knappt mätbar men vi satte segel (det är ju en segelbåt) och satte kurs mot syd med sikte på Lilla Kornö. Motorn fick vara igång för seglen gjorde inte mycket nytta.
Vackra Lilla Kornö med sin fina hamn och sina söta hus. Vi promenerade runt en stund och tog sedan ett bad från piren. Sedan satte vi oss i sittbrunnen och tittade på båtarna som gick in och ut. Stora saker!
Vi åt en lite sen lunch och började planera hemfärden. Varför inte segla runt Malmön på västra sidan och komma till hamnen norrifrån? Det blev en lugn och fin segling men den tog lång tid och eftermiddagen började bli kylig. Vi blev så småningom upphunna och omkörda av Kustbevakningen som vi senare hittade förtöjda vid stenutskeppningskajen på Malmöns norra sida. (?) vi kom in i Fiskehamnen vid åttatiden. Där låg då ett fåtal båtar och vi kunde i lugn och ro lägga vårt ankare och förtöja bredvid Gunnars båt.
En liten improviserad supé med varma mackor och rött vin fick utgöra avskedsparty för Malte och Sven, som i morgon, måndag, blir avlösta av Klas och Lennart. Sent i säng tillsammans med några mygg (!).
Måndagmorgonen på Malmön var inte gammal när avlösande besättning anlände per Citroën. Gunnar och Sture återvände tillsammans med Klas och Lennart som avlöste Malte och Sven.
Dagens etapp bestämdes till Hållö och vi kom iväg vid halvtolvtiden efter att ha kompletteringshandlat på Coop. Vi hade nu börjat vänja oss vid det strålande vädret men vinden var lite kyligare.
Vinden nästan rakt väst och lagom hård. Med några få slag tog vi oss norr om Malmön och ut vid Fisketången och sedan sydväst mot den lilla hamnen på Hållö.
Hamnen är trång och grund. Vänliga seglare dirigerade oss förbi sandbankar in i hamnen där två stora motorbåtar just lämnade så vi fick bästa platserna in mot den lilla bron. Lennart och Sture passade på att ta ett eftermiddagsbad i det ljumma vattnet.
Vi promenerade över hällarna upp mot fyren, tittade på den fantastiska utsikten, och följde sedan vägvisningen mot marmorbassängen. Vi pausade på de vackra hällarna och betraktade en liten familj med motorbåt där barnen plaskade och plumsade av hjärtans lust. Vi återvände till båtarna och på vägen beundrade vi de stora hällarna där DC-3:an sägs ha försökt landa under kriget.
Dags för matförberedelser igen. Hälften av Klas medhavda pastasås serverades med färskpasta och sallad och öl. Kvällen mörknade och vi gick en sväng och betraktade fyren i skymningen.
Senare på natten gick jag upp och fick se vår tilläggsplats belyst av Jupiter och fullmånen. En svårslagen kombination.
Vi vaknade på Hållö till ännu en fantastisk dag. Solen sken och solpanelerna laddade batterierna. Dom håller provianten färsk och dryckerna kalla.
Efter morgondopp och frukost hade vi skeppsråd om vidare äventyr. Norrut, var den allmänna meningen. Frågan var hur långt. Bovallstrand nämndes och Fjällbacka. Det visade sig att vi, efter en fin slör och försiktig passage genom Sotekanalen, hamnade på Hamnholmen utanför Fjällbacka. Vi förtöjde vid en bergsida som kändes nästan obestigbar. Men med goda gummisulor och vassa naglar lyckades vi ta oss upp till bajamajan. Vattnet intill berget var klart och verkade oändligt djupt.
Gunnar bjöd på supé bestående av ugnsstekta baconlindade kycklingfiléer med ris och curry och en god sallad. Till detta rödvin. Mycket gott.
Kvällen var varm och mörk. Lennart och jag fick skynda oss hem från Gunnars båt för att kunna se var vi satte fötterna.
Månen och Jupiter exponerade sig frikostigt på den stjärnklara natthimlen.
Onsdag morgon på Hamnholmen. Fin morgon med bleke och mycket dagg. Natten hade varit lite stökig, med fall som slog mot masten och skotvagnar som rullade fram- och tillbaka. Detta åtgärdas på däck i tunna kläder i nattkylan.
Jag betraktade badstegen som hängde ned i det djupa mörka vattnet och frestelsen blev för stor. Normalt är jag badkruka men här öppnade sig en möjlighet till tvagning med saltvattenschampo.
Vid frukostens skepparmöte beslöts att här vänder eskadern och styr söderut igen. Den hårda nordanvinden kan ha bidragit till beslutet.
Vi följde vårt spår tillbaka söderut med bottenrevad stor. Vinden var NNV vilket ställde till det för den självslående focken som inte vet vilken sida den ska vara på. Det gick med god fart. Emellertid inte fortare än att Gunnar svepte förbi oss (större båt) och försvann i fjärran.
Härlig segling. Strålande väder och god vind. När vi passerat bron i Sotekanalen drabbade oss hungern och vi knöt fast i kanalsidan där den vidgar sig efter bron och tog en lunchmacka med Varma Koppen kantarellsoppa. Efter kanalen gick vi vidare med bara focken utrullad och det gick fort nog.
Söder om Kungshamn såg vi brittiska skolskeppet ”Eye of the Wind” ha segelexercis. Vi fortsatte med god fart väster om Malmön och senare Kornöarna, såg Lysekil på avstånd och surfade vidare ner till Grundsund där vi lade oss för natten. Grundsund var en ny upplevelse för oss, i varje fall sjövägen. Här fick vi välförtjänt vila efter seglingsstrapatserna.
Eftersom Gunnars båt, Pearl, är större och snabbare än min finns han alltid före oss i hamn och kan anvisa plats och hjälpa till med förtöjning och andra bestyr. Mycket bra!
Supé på Klas’ köttfärssås med pasta och sallad och öl i Gunnars båt. Dagen avslutades i Gromit (min båt) med Irish coffe i specialdesignade glas. (Tack Bob och Charlotte) Trötta i säng. Somnade tidigt.
Torsdag i Grundsund. Vaknade tidigt och uppsökte toa och dusch. Härlig dusch med generöst varmt vatten piggar upp. Frukost och sedan samling på kajen. Vi hade bestämt att gå en promenad till Classic Yacht Service där Lena haft sin båt Heia stationerad de senaste åren. Först inspekterade vi avgången av “Eye of the Wind” som legat i Grundsund samma natt som vi. Vi noterade att dom tog hjälp av bogpropeller. Hmmmm…
Nåväl, vi promenerade till varvsområdet och konstaterade att stora ombyggnader var på gång. Vi gick en sväng på bryggorna och inspekterade. Jesper Wilén stod ingenstans att finna och vi gick, lite besvikna, hem till båtarna igen. Beslöts att gå till Klädesholmen och, sas, sluta cirkeln och avsluta eskadern där. Sagt och gjort. Vi tog oss ut och rullade ut focken och gjorde god fart ner mot Gullholmen. Gunnar hann ifatt redan vid Islandsberg och lämnade oss i kölvattnet. Försiktigtvis, det blåste bra, gick vi inomskärs via Hällevikstrand och Kråksunds Gap till Mollösund, där vi pausade och tog en smörgås och en kopp te. Sedan kastade vi oss ut i den ökande vinden med endast focken utrullad. Det gick med rekordfart genom Kyrkesund och vidare mellan Systrarna utanför Skärhamn. Med skummet yrande runt stäven fortsatte vi till Eggskär där vi girade babord in mot Klädesholmen. Bärgade segel, startade motorn och styrde mot den smala infarten till Klädesholmens hamn. På vägen in fick vi, tror vi, nåt skräp i propellern och tappade farten. Vi drev in mot vågbrytaren men lyckades i sista minuten rulla ut focken igen och få styrfart så vi kom innanför piren och kunde förtöja under Klas’ ledning. Promenad till ICA-butiken för att komplettera förråden och sedan blev det avslutningssupé i ruffen på Gromit. God Matjessill, färskpotatis och gräslök som Sture plockat i diket på väg till affären. Till detta en OP och faktiskt några tidigare osjungna snapsvisor. Efter detta kom Irish Coffe-glasen fram igen och vi gjorde slut på den sista chokladen. Vi tackade varandra för en fin eskader som innehållit allt från stiltje och solsken till kuling och grov sjö. Vi har i alla fall sluppit regn. I morgon fortsätter vi mot respektive hemmahamn.
Därmed är eskadern avslutad och alla lyckliga hemma.
Vid pennan
Anders Flink