Möte 3 november

Dagens träff hos Seniorseglarna bjöd på en bra mix av

båtliv/navigation, bränsle för våra båtar och vindkraft/innovation.

Lasse L berättade om sitt sjömansliv och båtliv, många båtar hade passerat. Första fotot visar den senasta motorbåten, fullspäckad med elektronik och radar. Fartyget Senator blåste upp på ett skär vid Vinga 1969. Lasse lyckades “bärga” topplanternan efter förflyttning på en isig lutande mast. Skylten left/right har han fått från ett amerikanskt fartyg. Vi seniorseglare säger väl också höger/vänster när det är kris?

Därefter berättade Sture om fartygsbränsle och HVO. Bunkerolja, som fortfarande används som bränsle i vissa fartyg, är en vidrig sörja som måste värmas upp för att kunna pumpas, innehåller dessutom svavel. Här halkade vi in på grundstötningen i Blekinge skärgård. Många hamnar tillåter inte anlöp av fartyg som drivs med bränsle med för hög halt svavel. Bunkerolja tillåts som regel inte i Östersjön, fartyget i Blekinge hade dispens.

HVO framställs av vegetabiliska ämnen såsom restprodukter vid palmoljeframställning plus slakteriavfall mm. Det är obetydligt dyrare än den diesel vi använder i våra bilar. Har flera fördelar, t ex ingen risk för beväxning i tanken, inget sot från avgasröret, snällare mot motorn. Gunnar har använt HVO under en tid och rekommenderar det verkligen.

Så visade Kjell J bild på en ny typ av flytande vindkraftverk från Holland med enbladig (eller 2-?) propeller. Rotoraxelns lutning minskade vid höga vindhastigheter. En enkel och kostnadseffektiv konstruktion. Den finns nu som prototyp i nedskalat utförande. Få se om det är något för framtiden. Kjell hade mera att berätta om vindkraftverk men det kommer vid senare möte.

Sammanfattning: en givande fredagsförmiddag!

Sven H